تیپهای شخصیتی و یادگیری در شبکه های اجتماعی

تیپهای شخصیتی MBTI  و حضور و یادگیری در شبکه های  اجتماعي

ريچ تامسون ونانسي شابوت از تيم تحقيق سي پي پي اخيرا” تاليف كرده اند:

———————————————-

در مورد اينكه چگونه سازمانها مي توانند يادگيري اجتماعي را با درك  مفاهيم تيپهاي شخصيتي مثل مواردي كه براساس ابزار MBTI هستند موثر ترسازند.مطلب برگزيده زير را بخوانيد:

رسانه هاي اجتماعي ارزشهاي چشمگيري مانند مشغول كردن  جايگاهي براي آموزش پويا ومتقابل … ارائه مي دهند. برخي موارد شايد توانايي سازمانها در يكپارچه كردن  عموم به سمت يادگيري ورشد را تحت تاثير قراردهند هرچند تنوع دادن به روشهاي يادگيري كارمندان يا  و ميل به مشاركت در يادگيري   باشد. هردو براي مثال همانطور كه ابزار ام بي تي آي نشان مي دهد  تحت تاثير تيپهاي شخصيتي قرار مي گيرند.

برونگرايي/درونگرایی  E/I :

جنبه هاي مختلف  رسانه هاي اجتماعي از جمله اينكه مثل يك اتاق جلسه با پيغامهاي سريع وفوري هستند شايد ايده آل نباشد ولي به عنوان يك صفحه براي پيامهاي غير همزمان شايد به نظر  جذاب بيايد وبراي اشخاصي با ترجيح برونگرايي اجازه دهد تا افكار خود رابا ديگران به اشتراك بگذراند.

حسي /شهودي S/N  :

اشخاصي با ترجيح منطقی S؛  شايد به اين شكل از رسانه هاي اجتماعي بهره مي برند كه به آنها امكان دسترسي به محتواي ويديويي را مي دهد وآنها مي توانند بلافاصله فرايند مورد نظرشان را با بهره گيري از نظر متخصصان شكل دهند. براي يادگيرندگان با تر جيح شهوديN ،  رسانه هاي اجتماعي امكان ايجاد  طوفان فكري از ايده هاي جديدبا  رهيران فكري  را به آنها مي دهد و مشاركت  آنها را تقويت مي كند.

فكري / احساسي T/F :

براي  افراد با ترجيح فكريT ،  رسانه هاي اجتماعي به آنها امكان نظردادن سوال كردن و مذاكره در گروههاي مباحثه و گفتگو رامي دهد كه بسيار برايشان سود مند است .يادگيرندگان با ترجيح F مي توانند با استفاده ازرسانه هاي اجتماعي با افرادي با ارزشهاي همانند  ارتباط برقرار كنند وازتجارب مثبت گفتگو بهره مند شوند.

منظم/نامنظم J/P  :

يادگيرندگان با ترجيح منظم بودنJ  مي توانند با استفاده  از امكانات  رسانه هاي اجتماعي  تقويم برنامه و راهبردهاي خودرا به دقت ودرستي  به اشتراك گذاشته وسازماندهي كنند.يادگيرندگان با ترجيح نامنظمP مي توانند با استفاده از رسانه هاي اجتماعي به بستري آزاد وبدون محدوديت زمان براي تبادل ايده ها دسترسي پيدا كنند واز  اطلاعات با  طيف گسترده اي  از منابع بهره مند شوند.

موسسه CPP كه منتشر كننده ابزار MBTI مي باشد تحقيقي در اين زمينه انجام داده است كه نشان مي دهد در حالي كه اكثريت تمام تيپها (65درصد) از فيس بوك استفاده  مي كنند ، آنهايي كه ترجيهات EN برونگرايي وشهودي دارند 10درصد بيشتر در فيس بوك فعاليت داشته اند .در LINKEDIN  كه بطوركلي ميزان استفاده عمومي  كمتري نسبت به فيس بوك دارد (33درصد)  تفاوت فعاليت در برونگراها ودرونگراها به خوبي قابل مشاهده بوده است به ترتيب 40 درصد در مقابل 28 درصد. در TWEETER كه ميزان استفاده عمومي 11 درصد نسبت به فيس بوك يا لينكداين  گزارش شده است  بيشترين ميزان استفاده كه توسط يك تيپ شخصيتي گزارش شده است 12 درصد بوده است (سه تيپ ديگر درمجموع تنها 2 درصد استفاده داشته اند).

————————————-

زحمت ترجمه این بحث را خانم لیلا پورعبداللهی کشیده اند –

متن اصلی دراین آدرس موجود است : “Leverage Personality in Social Learning

اشتراک گذاری

WhatsApp
Telegram

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *