[av_textblock ]
مقدمه
دپارتمان MBTI خانه توانگری طوبی با تجربه برگزاری بیش از سیوپنج کارگاه در زمینه MBTI اقدام به برگزاری این دوره محبوب شخصیتشناسی با استانداردهای اجرایی موسسه CPP (متولی رسمی برگزاری ارزیابی MBTI) مینماید. MBTI ابزاری است برای شناخت بهتر جایگاه فرد در زندگی شخصی و حرفهای که فرد را قادر میسازد به کسبِ بینش عمیقتری نسبت به توانمندیهای ذاتیاش دست یابد. در نتیجهی این شناخت اشخاص قادر خواهند بود بخشهای مهمی از زندگی خود از جمله روابط شخصی و مهارتهای سازمانی و شغلی خود را بهبود بخشند. در واقع ارتقای کیفیت زندگی شخصی و کاری از اهداف مهم این شیوه شخصیتشناسی است. در حال حاضر استفاده از MBTI در سازمانها و نهادها قدمتی ۶۵ ساله دارد و استقبال مدیران و رهبران سازمانها از این ابزار روزبهروز درحال افزایش است.
باید توجه داشت که دامنه استفاده از دانش MBTI را میتوان تا حوزههای مختلف از جمله روابط بین فردی، خانوادگی و حتی امور تحصیلی نیز توسعه داد و ارزیابیهای شغلی و سازمانی تنها یکی از کاربردهای وسیع این ابزار شخصیتشناسی است. خانه توانگری طوبی نیز با هدف گسترش شناخت افراد از مزایای مهم تیپشناسی اقدام به برگزاری دورههای MBTI نموده است. اگرچه عموم مخاطبان میتوانند از مزایای شرکت در این دورهها به سهم خود بهرهمند گردند اما مخاطب اصلی این دوره مدیران ، پرسنل و منابع انسانی سازمانها، صاحبان کسبوکار، فعالین حوزههای صنعتی، فعالین آموزشوپرورش، دانشجویان، اساتید و در نهایت زوجهای جوان میباشند. در واقع طیفهای مختلفی از افراد که دغدغه رسیدن به بینش عمیقتر از توانمندیهای خود را دارند و به دنبال رشد این توانمندیها هستند قادر به بهرهمندی از محتویات مطرح شده در این دوره میباشند.
خدمات خانه توانگری طوبی در حوزه MBTI
دپارتمان MBTI خانه توانگری طوبی درحالحاضر خدمات خود در حوزه MBTI را در دو سطح زیر ارائه میکند:
- خدمات حوزه عمومی (Public Workshop)
- خدمات سازمانی (Organizational Workshop)
شیوه برگزاری دورهها به چه صورتی است؟
دپارتمان MBTI خانه توانگری طوبی با بهکارگیری مربیان حرفهای و آموزشدیده در امر MBTI تلاش دارد تا با استفاده از این ابزار محبوب جهانی که رشد و توسعه آن در سراسر دنیا بهطور چشمگیری رو به افزایش است به ارتقای سطح کیفی صنایع، سازمانها و کلیه نهادهای اثرگذار کشورمان کمکی شایسته نماید. اکنون ابزار شخصیتشناسی MBTI با گسترش تحقیقات روی آن در سالیان متمادی (از دهه ۶۰ میلادی تا به امروز) اعتبار و سندیتی خدشهناپذیر درمیان سازمانها، صنایع و تشکیلات اقتصادی معظم دنیا یافته است. این تحقیقات که برمبنای نظریه شخصیت کارل گوستاو یونگ به توسعه و تکمیل MBTI کمک نمودهاند برای استفاده از این ابزار سودمند کاربردهای زیر را متصور میباشند:
- منابع انسانی سازمانها
- ارتقای رفتار سازمانی
- ارتقای دانش و دورنمای مدیران
- توسعه مهارتهای رهبری در سازمانها و کسبوکارها
- مدیریت بهینه کارهایگروهی
- حوزه آموزش و یادگیری
- مدیریت فضای شخصی، ارتقای روابط بین زوجین و فضای خانوادگی
این دپارتمان برای برگزاری دورهها و کارگاههای MBTI برنامهای همهجانبه تدارک دیده است. درطول مدت برگزاری دورهها شرکتکنندگان اطلاعات پایهای را با استفاده از محتویات ارائهشده در طول دوره و با بیان تخصصی و درعینحال ساده شده و روان مدرسین فرا خواهند گرفت. شرکتکنندگان ابتدا در آزمونی مخصوص شرکت میکنند که در آن تیپ شخصیتی خود را خواهند شناخت، نتایج حاصل از این آزمون چهار ترجیح اصلی هر فرد را به تفکیک ارائه خواهد نمود. افراد در طول مدت برگزاری دوره قادر به تفسیر نتایج و استفاده عملی از آنها در حوزه مورد علاقه خود خواهند بود. در ادامه کارگاه تلاش میشود تا با ارائه مباحث حرفهای نگاه عمیقتری به شرکتکنندگان درمورد تیپ شخصیتیشان اعطا شود.
لازم به ذکر است که دورهها بهصورت کارگاهی برگزار میشوند، ساختار این کارگاهها به گونهای طراحی شده است که میزان تعامل تکتک افراد با مدرس اصلی (دکتر علیرضا شیری) و مربیان دوره در بالاترین سطح ممکن باشد، تلاش ما بر آن است تا با فاصله گرفتن از چارچوبهای تدریس سنتی و معلممحور شیوهای نوین و تعاملی از آموزش را در حوزه روانشناسی صنعتی و سازمانی به مشتاقان ارائه دهیم. بنابراین افراد در گروههای کوچک ده تا دوازده نفره (بسته به میزان شرکتکنندگان) تقسیم خواهند شد و با نظارت مربیان به تثبیت آموختههای خود خواهند پرداخت. در انتهای هر دوره شرکتکنندگان قادر خواهند بود تیپ شخصیتی خود را با اطمینان بالایی شناسائی کرده و از مزایای استفاده از دانش تیپشناسی در حوزه موردنظر خود نهایت بهره را ببرند.
با شرکت در کارگاههای دوره در پایان قادر خواهید بود به اهداف زیر دست یابید:
- کسب دانشی عمیقتر در مورد تیپ شخصیتی و ترجیحات وابسته به آن در مورد خود و سایر اشخاص
- یادگیری تفسیر نتایج بهدست آمده از آزمونهای معتبر MBTI
- دستیابی به خودشناسی و استفاده از آن در زندگی شخصی و حرفهای
- مدیریت مناسب اعمال تغییرات در حوزه فردی و سازمانی
- رشد شخصی
- بهبود رابطه عاطفی با درک و پذیرش تفاوتها
- ارتقای تحصیلی و شغلی با قرار گرفتن در جایگاه مناسب
شرکتکنندگان پس از آشنایی با تیپ شخصیتی و ترجیحات خود با استفاده از محتویات ارائهشده در کارگاه با کلیه جنبهها و زوایای تیپ خود آشنا خواهند شد.
مراحل برگزاری کارگاه MBTI خانه توانگری طوبی:
ردیف |
مبحث مربوطه |
نوع فعالیت |
۱ |
شرکت در آزمون آنلاین |
آزمون |
۲ |
شروع کارگاه و آشنایی با ۸ ترجیح مختلف افراد |
کلاسی |
۳ |
ارزیابی نتایج آزمون به کمک مربیان |
کارگاهی-فردی |
۴ |
ادامه کارگاه و آشنایی با مشربهای چهارگانه دیوید کرسی |
کلاسی |
۵ |
آشنایی با مفهوم کارکردها و رشد تیپ |
کلاسی |
۶ |
کاربرد MBTI در روابط عاطفی |
کلاسی-کارگاهی |
تیپشناسی و اهداف سازمانی
دانش شخصیتشناسی میتواند در حوزههای مختلفی برای یک سازمان مفید واقع شود، از جمله این حوزهها عبارتند از:
- مدیریت افراد و سازمانها (Organization Management)
- توسعه مهارتهای رهبری (Leadership Skills)
- برطرف نمودن تعارضات (Conflict Resolving)
- مدیریت اجرایی و تصمیمگیری (Decision Making)
- مدیریت تغییر و تحول (Change Management)
کاربرد دانش شخصیتشناسی برای کارمندان و پرسنل:
هر فرد پس از آشنایی با تیپ شخصیتی و ترجیحات ذاتیاش قادر خواهد بود وظایف و مسئولیتهای خود را بهشیوهای انجام دهد که بالاترین سازگاری را با ترجیح و سبک شخصیاش دارد. دانش تیپشناسی را برای کارمندان میتوان در مواردی مانند مدیریت زمان، حل مسئله و از میانبرداشتن چالش، تصمیمگیری و مدیریت استرس بهکارگرفت. آگاهی از دانش تیپشناسی همچنین منجر به درک بهتر فضای کاری و فرهنگ موجود در محیط کار خواهد گردید و افراد با آمادگی بیشتری به استقبال تغییرات خواهند رفت.
دانش تیپشناسی خصوصا در مشاغل فروش و بازاریابی به مدیران و صاحبان مشاغل کمک میکند تا خواستهها و نیازهای مشتریان را بهتر دریابند و بدانند که مشتریان در پی چه اطلاعاتی از محصول موردنظر هستند و در لحظه جمعآوری اطلاعات و تصمیمگیری چگونه میتوان کمکی بهینه به مشتریان در راستای اهداف سازمانی و حفظ منافع نمود.
نقش MBTI در مدیریت فضای کاری:
- ارتقای فضای کاری با کسب آگاهی از مدلهای ارتباطی مختلف
- تدوین برنامهها و قوانین برپایه دانش تیپشناسی برای به حداقل رساندن تعارض و کشمکش
- بهبود روابط میان اعضا با یکدیگر و در نتیجه افزایش بهرهوری
- ایجاد تفاهم متقابل میان افراد با ترجیحات مختلف
- آگاهی اعضا از توانمندیها و استعدادهای خاص خود و کمک به بهینهسازی شرایط کاری
- مدیریت استرس و از میانبرداشتن موثر چالشها
- مدیریت بحران و شرایط دشوار و تنشزای سازمانی
[/av_textblock]
دیدگاهتان را بنویسید