آزمون ارزیابی MBTI، برای سرگرمی نیست( پاسخ به نقد )

The Myers-Briggs Assessment is No Fad 

آزمون ارزیابی MBTI، برای سرگرمی نیست ، بلکه یک ابزار پژوهش است که به گزارش نتایج می پردازد.

 نویسنده: دکتر Rich Thompson ، مدیر بخش تحقیقات ccp

مترجم : فرانک نیلی ، کارشناس ارشد روانشناسی- عضو دپارتمان MBTI خانه توانگری

——————————————-

personality test

اعتبار و پایایی ابزار مایرز-بریگز  (MBTI ®)  در هزاران مجله و مطالعات موردی مورد بررسی قرار گرفته و ثبت شده است،  و ناشر آن، موسسه CPP از در دسترس قرار دادن داده ها برای عموم حمایت می کند.

درباره من – من مسئول بخش تحقیق و گروهی از روانشناسان هستم که وظیفه آن به روز نگه داشتن ابزار MBTI است. در واقع، با وجود اینکه  اثر بخشی آن به خوبی تثبیت شده است باز هم من وقتی که با یک انتقاد مثل انتقادی که  به تازگی توسط آدام گرانت  مطرح شده ، مواجه می شوم به فکر فرو می روم . با این که من نمی توانم درک کنم  چرا یک استاد از وارتون احساس می کند تحصیلات دانشگاهی توجیهی برای یک چنین حمله بر اساس منابعی ضغیف است – فقط بخشی ازیک تحقیق معمولی پایان نامه است که می تواند به راحتی توسط بسیاری از مقالات مورد بحث و کارشناسی قرار گیرد –  اما خوشحال  می شوم انتقادات ایشان را بررسی کنم.

گرانت ابزار MBTI را اینگونه توصیف می کند  “یک معاینه بالینی است که نیمی از شما و یکی از بازوانتان را نادیده می گیرد.” برای روشن شدن این موضوع، باید گفت ابزار MBTI هرگز یک ارزیابی جامع از کل شخصیت فرد، در نظر گرفته نشده است و هیچ وقت ادعا نمی کند که همه افراد یک تیپ، یکسان هستند. بر اساس این منطق هر دیدگاهی نسبت به ترجیحات یک فرد برای تفکر، رفتار، ارتباط، کار و یادگیری بی فایده است چرا که همه چیز هایی که باعث می شود فرد آن ترجیح را انتخاب کند مشخص  نیست . اما تعداد بی شماری از مدیران ، مشاوران و روانشناسان در ۱۰۰ شرکت بر خلاف این  احساس می کنند. برای آنها، شناسایی برخی از ابعاد مشترکی از شخصیت ، در تیم سازی، مدیریت بحران، رهبری و برنامه های کاربردی متعدد دیگر فوق العاده  مفید است.

با این حال، برای درک کامل این که MBTI  یک معاینه بالینی نیست ، اجازه دهید آن را کمی بیشتر بررسی کنیم. آیا یک معاینه بالینی معمول یک ارزیابی جامع از سلامت کلی فرد است؟ آیا یک سفر ۳۰ دقیقه ای با صفحه نمایش پزشک برای تشخیص هر بیماری که یک فرد احتمالا می تواند داشته باشد کافی است؟ البته که نه. برای کامل شدن چنین تشخیصی احتمالا نیاز به آزمایش های متعدد طی چندین هفته داریم. در همین راستا، این منطقی نیست که انتظار داشته باشیم که آزمون MBTI، و یا هر آزمون دیگری، به ارائه یک دیدگاه همه جانبه  از شخصیت فرد بپردازد.  منطقی این است که انتظار می رود MBTI به دقت جنبه های خاصی از شخصیت را شناسایی کند که در  عملکرد روزانه و چشم انداز  فرد تاثیر می گذارد، و این دقیقا همان چیزی است که ابزار MBTI انجام می دهد.

گرانت همچنین از فرمت  انتخاب اجباری  آزمون MBTI، که برای شناسایی ترجیح یک فرد به عنوان درونگرایی یا برونگرایی، منطق و یا شهود، تفکر و یا احساس و قضاوت و یا ادراک استفاده می کند، انتقاد کرد. این انتقاد  از دو نظریه ای که  در پشت این آزمون هستند، و قابلیت اندازه گیری آن است. ارزیابی مایرز بریگز، صرفا می گوید که ما در هر حال ترجیح می دهیم که به شیوه های خاصی رفتار کنیم، نه آن که رفتار ما در یک جهت خاص محدود شده است. بر اساس این نظریه، ما از هر دو ترجیح در هر بعد استفاده می کنیم، اما به طور ذاتی به سمت یکی از آنها تمایل بیشتری داریم. یک فرد راست دست استفاده از دست راستش را ترجیح می دهد. اما در حقیقت آنها قادر به استفاده از دست چپ هم به خوبی هستند و حتی ممکن است در این کار خیلی مهارت پیدا کنند، و به این که در واقع  “راست دست”  هستند کمتر توجه کنند . به همین ترتیب، این واقعیت است که کسی که ترجیح  درونگرایی دارد مانع از این نمی شود که از ظرفیت برون گرایی خود استفاده نکند – فقط به این معنی است که آنها  باید انرژی بیشری را صرف کنند.

21

علاوه بر این، آزمون مایرز بریگز، در واقع ابزاری برای دسته بندی و شناسایی افراد با یک ترجیح خاص  است. این همان ” شاخص وضوح ترجیح (PCI)” است که میزان وضوح یک فرد در مورد یک ترجیح خاص را اندازه گیری می کند – کم، متوسط​​، واضح، و خیلی واضح . شایان ذکر است که یکی کردن دوگانگی تفکر / احساس (توسط گرانت )خیلی غیر منطقی است.در واقع آنطور که او می گوید نیست، او معتقد است توانایی فکر کردن، همان عقل و یا مدیریت احساسات است. در حالی که ،MBTI  توضیح می دهد که فرد به طور طبیعی دوست دارد چه طور تصمیم بگیرد ، با قرار دادن وزن بیشتر در منطق و واقعیت (تفکر)، و یا  اینکه توجه بیشتر به این که تصمیمی که می گیرد چه تاثیری بر مردم می گذارد (احساس) – عواملی که در تصمیم گیری های روزانه بسیاری از مردم نقش دارند و هیچ ربطی به ظرفیت های منطقی یا احساسی آنها ندارد (T بودن دلیل بر این نیست که فرد کلا احساس ندارد).

گرانت، می گوید که او دو بار از ابزار MBTI  استفاده کرده و نتایج متناقض بوده، او اعلام کرد، “من مبتلا به اسکیزوفرنی نیستم.” این خبر خوبی است، اما تاکید او این است که ابزار MBTI فاقد  پایایی آزمون و پس آزمون می باشد، در جواب او باید بگویم در واقع همبستگی آزمون مجدد برای نسخه های اخیر از ابزار مایرز بریگز، در محدوده ۰٫۵۷-۰٫۸۱ می باشد، که برای ارزیابی روان بسیار خوب است. در واقع، معمولا زمانی افراد نتایج متفاوتی دریافت می کنند که شاخص وضوح ترجیح (PCI) آنها برای یک بعد خاص کم است . برای مثال، اگر نتایج در ابتدا ترجیح کمی برای برونگرایی نشان می دهد،آن فرد ممکن است در آزمون مجدد  ترجیح بسیار کمی برای درونگرایی نشان دهد. فردی با اولویت واضح یا بسیار روشن معمولا نتایج متناقضی از ارزیابی های بعدی نشان نخواهد داد.

با این حال، این  یک چالش است که CPP به طور مداوم با آن مواجه است، چون ابزار های تحریف شده MBTI  زیادی وجود دارد ، به خصوص در وب. ما افراد زیادی را پیدا کردیم که نتایج کاملا متناقض را دریافت کرده اند که در واقع  از یک آزمون جعلی استفاده کرده بودند، به جای ابزار مایرز-بریگز، که می توانید به صورت آنلاین در MBTIcomplete.com مشاهده کنید.

گرانت میگوید: “یک آزمون زمانی معتبر است که نتایج را پیش بینی کند.” این یک دیدگاه بسیار سطحی از ارزیابی است. درست است که  ابزار MBTI عملکرد و رضایت را  در یک شغل پیش بینی نمی کند ، اما این یک انتفاد گمراه کننده است  چون این تصور را ایجاد می کند که این آزمون برای این نوع از پیش بینی است در حالی که این طور نیست . برخی از ابزارها برای پیش بینی می باشد، برخی از آنها توصیفی است و ابزار MBTI در گروه دوم قرارمی گیرد .MBTI به شما نمی گوید که شما در چه شغلی موفق می شوید. با این حال، این که افراد بدانند که تیپ شخصیتی خودشان چیست و تیپ شخصیتی شایع در شغلی که وارد می شوند چیست برای آنها بسیار مفید است. این دیدگاه، به عنوان مثال، ممکن است برای برقراری ارتباط، ارائه ایده، شناخت سبک های کاری و مشکلات دیگر که ممکن است بوجود آیند بسیار مفید است  و همچنین می تواند گروهی از افراد را با ترجیح های شخصیتی متفاوت برای کار در کنار هم نگه  دارد .

گرانت می پرسد که چرا آزمون MBTI محبوب است، و پاسخ های پیچیده ای را مطرح می کند. به من اجازه بدهید یک توضیح بسیار ساده تر و سر راست تر مطرح کنم –  به نظر مردم این یک دیدگاه مفید و کاربردی  است. مانند تمام ابزارهای محبوب MBTI هم منتقدان خود را دارد ، اما ثابت شده است که ابزار مایرز بریگز، با تمام الزامات مورد نیاز برای آزمون های روانی هماهمنگ است، و با انتشار اطلاعات در CPP برای عموم اعتبار و قابلیت اطمینان خود را در MBTIvalidity www.cpp.com/  ثابت کرده است.(مرکز برنامه های کاربردی تیپ روانی نیز اطلاعات مربوط به قابلیت اطمینان و اعتبار آزمون مایرز بریگز، را در http://www.capt.org/mbti-assessment/reliability-validity.htm منتشر کرده است).

اگر MBTI کاری راکه انتظار می رفت انجام نمی داد، و یا اگر فاقد پایه و اساس محکم علمی بود، توسط سازمان های برتر جهان، از جمله کارت هال مارک و خطوط هوایی جنوب غربی استفاده نمی شد.

MBTI  حاصل بیش از ۵۰ سال بررسی علمی و تجربه است، و هزاران بار مورد نقد و بررسی قرار گرفته است. MBTI  یک سرگرمی و یا یک مد زود گذر نیست، و ااگر هزاران نفر از سازمان ها و میلیون ها نفر در سراسر جهان در مسیر خود از مزایای آن استفاده کردند پس آزمونی نیست که زود از دور خارج شود.

فرانک نیلی- کارشناس ارشد روانشناسی-

اشتراک گذاری

WhatsApp
Telegram

دیدگاه (5)

  • ندا رئیسی پاسخ

    یه حرفی از دکتر شیری شنیده بودم که میگفت : اینکه تیپ شما یکی از تیپ های ۱۶ گانه اس دلیل بر این نیس که شما دقیقا مثل همون نیپ هستین ، معنیش اینه که اون تیپه اون شکلیه ، شما یه انسانی با کلی ویژگی موروثی و اکتسابی !
    این حرف با این متن ارتباط داره

    جولای 24, 2014 در 10:01 ب.ظ
  • INFP آدمی با ارزشهای شخصی عمیق اما اعلام نکردنی - Iran MBTI پاسخ

    […] آزمون ارزیابی MBTI، برای سرگرمی نیست( پاسخ به نقد ) مرداد ۲, ۱۳۹۳ […]

    جولای 26, 2014 در 11:34 ب.ظ
  • تجربه یک خانم مهندس از ISFJ بودن پاسخ

    […] آزمون ارزیابی MBTI، برای سرگرمی نیست( پاسخ به نقد ) […]

    جولای 27, 2014 در 8:58 ق.ظ
  • گلناز پاسخ

    با سلام
    ممکنه بگید چطور میشه این آزمون را انجام داد؟!
    من صفحه ای که این آزمون وجود داشته باشه ندیدم! نوشته شده بود۹۳ تست داره اما من تستی ندیدم!!
    لطفا راهنمایی کتید

    می 27, 2016 در 8:33 ب.ظ
    • مجتبی کریمی پاسخ

      سلام دوست عزیز
      ما در حال بروزرسانی آزمون هستیم و به زودی ورژن ۲۰۱۶ رو روی سایت می گذاریم

      می 28, 2016 در 10:19 ق.ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مطالب مرتبط