استراتژی های موفقیت برای درونگرا ها وبرونگراها

استراتژی های موفقیت برای درونگراها وبرونگراها

شری هاین مشاور  CPPآگوست ۲۰۱۲

ترجمه لیلا پورعبداللهی- دانش آموخته MBTI-خانه توانگری

communication

اشخاصی که ترجیحات شخصیتی خود رادرک می کنند با زبردستی بیشترنقشهای خود را مدیریت می کنند.

اخیرا: صحبتهای زیادی درمورد تفاوتهای درونگراها وبرونگراها شده است.میزان زیادی از این توجه از انتشار کتاب سوزان کین بنام  ساکت  ناشی شده است که به بررسی مزیتهای درونگرایی  و قصوری که جامعه با غفلت از استعدادهای آنها  وعدم  استفاده از تواناییهای  ابن گروه  مرتکب می شود می پردازد. به عنوان یک مشاور سی پی پی  ناشر  ابزار میرز – بریجز که تفاوتهای دوگانگی  درونگرایی/بروتگرایی را ازدهه ۷۰ مطالعه می کرده است  من موافقم که در آمریکا ما در ارزش گذاری استعدادهای درونگرا ها ناموفق هستیم .نقصی که  به نظرمی رسد  دارد بدترمی شود.

تشریح  این عبارات برای شروع مفید است.

برخلاف آنجه بسیاری باور دارند درونگرایی با کمرویی مترادف نیست .همانطورکه برونگراها با ارتباط متقابل  با دیگران کسب انرژی می کنند درونگراهابا تفکرو تعمق انرژی می گیرند.تمام اینها برنحوه کار تعامل و رویارویی ما با استرس تاثیر می گذارد. به این مثال توجه کنید .خلاقیت از دیرباز به عنوان کلید پیشرفت اقتصادی ما شناخته می شده است .افراد با هردو ترجیح درونگرایی وبروگرایی می توانند خلاق باشند.ولی ترجیح می دهند از راههای متفاوتی به آن برسند .درونگرا ها تمایل دارند به صورت انفرادی  به نوآوری بپردازند در حالی که برونگراها طرفدارهمکاری ومشارکت هستند.

از آنجا که محیط نیز در شکل گیری رفتار موثر است بسیاری از درونگراها بزودی یادمی گیرند که خودرا با محیطی که طرفدار برونگراها ست وفق دهند.اغلب درونگراها تعامل خودرا با دنیای بیرونی  بصورت یک نمایش توصیف می کنند .مثل هنرپیشه های واقعی درونگراها ممکن است مشتاق سرزنده وسرگرم کننده ظاهر شوند با اینحال احساس می کنند  روی صحنه هستند واین امری  است که انرژی زیادی می طلبد و ممکن است از نظر فکری واحساسی آنها را خسته کند.این برخلاف یک برونگراست که برای او روی صحنه بودن سخنرانی کردن یا دریک جلسه هیات مدیره  ویا  دریک مهمانی عصربودن یک تجریه انرژی بخش است .

با اینکه بخش تحقیق سی پی پی هیچ گونه همبستگی بین درونگرایی /برونگرایی و کارایی واثربخشی در هیچ حرفه ای نیافته است  اشخاصی که ترجیحات خود را درک می کنند با زبردستی بیشتری قادر به مدیریت وظایف ونقش خود هستند.آنها سرمایه های طبیعی ونقاط کور پتانسیل خود را شناخته و استراتژی هایی برای کارایی بیشتر اتخاذ می کنند.

درونگراهایی که در یک محیط برونگرایانه  کارمی کنند

اگرشما یک دروتگرا دریک محیط برونگرایانه  هستید  فرض نکنید که مردم می دانند چگونه با شما ارتباط برقرارکنند .اغلب درونگراها پیش از  پاسخ به یک سوال به زمانی برای پردازش نیازدارند.چنانچه پرسش کننده یک جواب فوری طلب کند این می تواند منبع تنش باشد.شمامی توانید با توضیح دادن اینکه برای پاسخ نیازبه مرورموضوع وفکردارید در این موقعیت آمادگی داشته باشید.به علاوه شمامی توانید با تشخیص زمان احتمالی در خواست  ارائه اطلاعات  با حس اینکه در وضعیت فوری قرارگرفته اید مقابله کنید  و پیشاپیش برای یک پاسخ کامل آمادگی داشته باشید.

اگرشما درک کنید که این یک بخش نرمال از شخصیت شماست که با ارتباط متقابل زیاد با دیگران خسته می شوید می توانید برای چنین موقعیتهایی آماده شوید واز هدر رفتن انرژی خود جلوگیری کنید.پس اگرمی دانید زمان محدودی برای کار به تنهایی خواهید داشت یا لازم است دریک جلسه طوفان فکری شرکت کنید یا در یک محیط پرسروصدا کارکنید می توانید قدمهایی برای  حفظ تعادل خود درنظربگیرید که به ترمیم  سطح انرژی منتهی خواهدشد .برای کسانی که درونگرایی را ترجیح می دهند این به این معناست که زمانی برای تنها بودن بیابند تا تعمق کنند وبرافکار ایده ها و احساسات درونی  خودمتمرکر شوند.اگر شما یک برنامه کاری انرژی بر را پیش بینی می کنید می توانید زمانهای استراحت انفرادی منظمی را در طول  روز های کاری نظربگیرید یا مقداری زمان برای خود در بعدازظهرها اختصاص دهید .

رویارویی با استرس به عنوان یک درونگرا

تخلیه زیاد انرژی به یک عکس العمل پراسترس منتهی خواهد شد .هم درونگراها وهم برونگراها در مواجهه با     نشانه های اولیه استرس تمایل دارند به صورت  اغراق شده نسبت به تمایلات طبیعیشان  تظاهر کنند.مثلا” درونگراها ممکن است از جمع کناره گیری کنند.اگریک موقعیت استرس زا حل نشده ادامه پیدا کند توابع  ناخودآگاه ممکن است کنترل رابدست گیرند و شما بانمایش  شخصیتهای عیرواقعی به شدت برونگرا  خود را  بدون شخصیت می یابید.این عکس العمل ممکن است به صورت یک فوران یا یک ابراز ظاهری دیگر برخلاف آرامش طبیعی و رفتار کم حرف شما باشد.

برونگراهایی که درمحیطهای تحت سلطه درونگراها عمل می کنند

اغلب برونگرا بیشتردرمورد آنچه قراراست بعد بگوید فکرمی کند تااینکه به دیگران گوش دهد . دریک اتاق پراز برونگراها ممکن است لازم باشد طرفی را  میان صحبت شخص پرچانه دیگر بیندازند.بهرحال اگر شما در یک فرهنگ  درونگرایانه تر هستید ممکن است دچار حساسیت یا استرس شویدکه می توانید با تمرین گوش گرفتن  ودادن بازخورد  برمیزان زیادی ازآن فائق آیید.توجه کنید که چگونه مشتاقانه به دیگران گوش می کنید  افکارآنها را تفسیرکرده واز آنها با توجه به دقتتان باز خورد می خواهید.

استراتژی دیگر این است که از سرعت قطارافکارتان کم کنید. اگر تمایل طبعی شما این است که از تصویر بزرگ یک موضوع به سراغ دیگر ی می روید سعی کنید یک ایده رابا جزئیات مشخص  بطور کامل تجسم کرده وسپس به سراغ مطلب  بعدی بروید.

برونگراها با  دوره های طولانی انزوا انرزی ار دست می دهند  و برای تعامل دوباره با مردم باید توانشان  را تجدید کنند.

پس اگر شما می دانید که در یک فعالیت انرژی بر مثل کار انفرادی در طول روز  درگیر خواهید شد  می توانید با برنامه ریزی صرف نهار با دوستان یا شرکت در یک فعالیت اجتماعی در بعداز ظهر این مسئله را جبران کنید.

رویارویی با استرس به عنوان یک برونگرا

برای یک برونگراهم نشانه های اولیه استرس به اغراق در رفتارهای طبیعی منتهی خواهد شد.  همینطور بعضی برونگرا ها تحت استرس انتقادکننده و خشن وزننده می شوند . ازطرف دیگر با ادامه استرس یا شدت یافتن آن

نتایج به صورت کارکرد برعکس فوران می کند و شما خودتان رادرموقعیت نمایش رفتارهای ناپخته و شدید درونگرایانه مثل  کناره گیری از جمع خواهید یافت .بنابراین بسیار مهم است که نشانه های زود هنگام استرس را شناسایی کنید زیرادر این وضعیت  اطرافیان قادربه درک اینکه شما از شدت استرس به درون خود فرورفته اید نیستندو نسبت به سختی  موقعیت شما بی توجه خواهند بود .برای بازگشت به حالت طبیعی به شخصی در مورد مشکل خود اطلاع دهید و تقاضای کمک کنید.

نوشته‌های تازه

اشتراک گذاری

WhatsApp
Telegram

1 دیدگاه

  • احسان پاسخ

    سلام

    با توجه به اینکه از چهارشنبه ۱۵ مرداد، انتخاب رشته کنکور سراسری به مدت یک هفته انجام می‌شود لطفاً مطالبی درباره شغل مناسب برای تیپهای MBTI منتشر کنید (اگر تجربه‌های افرادی که این دوره را گذراندند و دیدی که با توجه به MBTI نسبت به شغل مناسب‌شان دارند را منتشر کنید می‌تواند کمک موثری برای داوطلبان کنکور سراسری باشد)

    با تشکر و آرزوی موفقیت

    آگوست 4, 2014 در 8:24 ب.ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مطالب مرتبط