پول و روابط (مجله Keirsey آوریل ۲۰۱۵)

پول و روابط عاطفی

چگونه پول در ترکیبات مختلف مشرب‌های شخصیتی، ایفای نقش می­نماید؟

———————————————————————————————————————–

فشار و استرس مالی می­تواند یک رابطه را به نابودی بکشاند. لازم است از این موضوع آگاه باشید تا بتوانید تصمیمات مالی بهتری بگیرید، زیرا می­تواند حساب بانکیتان و رابطه‌ای که با شریک عاطفی‌تان دارید را بسازد یا ویران کند.

به خاطر داریم که افراد دارای یکی از چهار مشرب‌ شخصیتی سنتی۱ (SJ)، آرمان‌گرا۲ (NF)، بینشی۳ (NT) یا تجربه‌گرا۴ (SP) هستند. ترکیبات مختلف این مشرب­ها، شرایط و رفتار مالی متفاوتی ایجاد می­کنند که به بررسی آن‌ها می­پردازیم. شرایطی با ریسک پایین، ریسک متوسط و ریسک بالا.

1

نیازی به نگران شدن نیست. شما دونفر کاملا هماهنگ هستید. ترکیبات زیر روابط مالی دارای ریسک پایین را می­سازند.

سنتی + سنتی 

هر دو نفر شما در مراقبت و دنبال کردن دقیق جزییات در تمام مراحل کسب پول، هزینه کردن و پس انداز کردن آن بسیار توانمند عمل می­کنید. فقط فراموش نکنید از لحظه حال لذت ببرید.

سنتی + ایده‌آل‌گرا

فرد سنتی منطقی است و فرد آرمان‌گرا دلسوز و مهربان. این دستورکار خوبی برای استفاده از پول برای رفع نیازهای روزمره هست، در عین حال که تفاوتی را نیز در این دنیا ایجاد می‌نماید.

2

3

بینشیایده‌آل‌گرا

فرد بینشی دارای اصول و قواعدی است و پول را به چشم یک ابزار می­بیند. فرد آرمان‌گرا پول را برای ساختن زندگی و دنیای آرمانی صرف می­کند. اگر اصول شما با آرمان‌هایتان هماهنگ است به احتمالی زیاد زندگی فوق‌العاده‌ای را خواهید ساخت و تغییری جدی ایجاد می‌کنید. اگر چنین نیست بهتر است قادر باشید پول زیادی درآورید تا پاسخگوی تمایلات هردو نفر باشد.

راهکار: در مورد این که چه چیزی برای شما دو نفر به عنوان زوج بیشترین اهمیت را دارد با یکدیگر به تفاهم برسید.

سنتی + تجربه‌گرا

سنتی‌ها اغلب اهل پس انداز کردن هستند ولی تجربه‌گراها بیشتر اهل خرج کردن هستند. فرد سنتی بصورت مخفیانه پول را پس انداز می­کند در حالیکه فرد تجربه‌گرا بدون آنکه به کسی چیزی بگوید پول خرج می­کند.

راهکار: بهترین کار این است که فرد سنتی مسئولیت هزینه‌کردها را به عهده بگیرد و فرد تجربه‌گرا فضای رابطه را شاداب نگه دارد.

4

تجربه‌گراایده‌آل‌گرا

تجربه‌گراها و آرمان‌گراها هر دو اهل خرج کردن هستند اما تجربه‌گرا برای تفریح و لذت شخصی خرج می‌کند و آرمان‌گرا پولش را صرف امور خیر می‌نماید. در این حالت هردو نفر شما از اینکه چه میزان پول برایتان باقی می‌ماند غافل می­شوید.

راهکار: یا چنان پول دربیاوید که هیچوقت تمام نشود یا یک برنامه ریز مالی پیدا کنید که به شما کمک کند.

سنتی + بینشی

فرد سنتی ریز جزئیات را دنبال می‌کند و فرد بینشی به تصویر کلی می­نگرد. این ترکیب می­تواند روشی عالی برای پوشش دادن تمام جنبه‌ها باشد و یا برعکس ممکن است منجر به ایجاد تعارضاتی جدی شود.

راهکار: تفاوتهایتان را خوب بشناسید و آن را ارج نهید. به طور روشن تعیین کنید هرکس مسئول چه بخشی باشد.

بینشیبینشی

هردوی شما در برخورد منطقی درباره همه چیز بسیار عالی هستید. ترکیب شما دو نفر قادر است با هر شرایطی سازگاری پیدا کند و برای درون و بیرون موفقیت‌ها و نیز دردسرهای مالی برای خود راهبرد داشته باشد.

راهکار: به هنگام بالا و پایین‌های مالی که برایتان اتفاق می‌افتد در پشت صحنه، یک ساز و کار حساب سپرده خودکار داشته باشید تا سوپاپ اطمینان شما باشد و امنیت مالیتان حفظ شود.

5

6

ایده‌آل‌گراایده‌آل‌گرا

وقتی دو نفر آرمان‌گرا با هم باشند احساسی طوفانی از عشق دارند. مثل اینکه در آسمان با یکدیگر قصرهای شنی می­سازند. زمانی که ثروت اضافه داشته باشید انگار افسانه پریان برایتان محقق شده است. خاطرات سعادت‌بخشی می­سازید و بسیار انسان دوستانه رفتار می­کنید. اما زمانی که پول کم باشد حتی ماه عسل رفتن هم برایتان خاطره دور از دسترسی خواهد بود.

راهکار: با یک برنامه ریز مالی صحبت کنید تا برایتان سیستم مکانیزه پرداخت قبوض، بازنشستگی و پس انداز در حساب بانکیتان ایجاد کند.  به جای استفاده از کارت اعتباری از پول نقد استفاده کنید. اگر هم چیزی در حساب وجوه امور عاشقانه برایتان نماند، اشکالی ندارد. می­توانید یکدیگر را در آغوش بگیرید و زمزمه‌های عاشقانه با هم نجوا کنید تا به خواب بروید. این لااقل هزینه مالی ندارد ولی همچنان احساس عاشقانه دارد.

تجربه‌گرا + بینشی

شما هر دو در مراقبت و دنبال کردن پول خود خیلی بد عمل می­کنید ولی هردو علاقمند به ریسک کردن هستید. شما دو نفر آنقدر برای پول درآوردن سرتان شلوغ است که فرصت شمردن پول بدست آمده را هم ندارید. تا وقتی این مشغولیت شما برای پول درآوردن خوب جواب می­دهد، مسأله مهمی پیش نمی­آید. اما خیلی دقت کنید بیش از آنچه سرمایه بانکیتان بتواند پشتیبانی کند، قرض و بدهکاری به بار نیاورید.

راهکار: اطمینان حاصل کنید که ذخایر مالی برای موقعیت‌های دردسرساز داشته باشید تا بتواند شما را نجات دهد. در نظر بگیرید که شما همیشه هم خوش اقبال نخواهید بود.

تجربه‌گراتجربه‌گرا

شما هردو فقط به دنبال خوشی هستید. هردو می­توانید فقط و فقط خرج کنید. اما وقتی درخت پول دیگر ثمر نمی­دهد همه چیز دردناک خواهد بود. وقتی کار به اینجا برسد تمام خوشی و شادی به بدبختی مطلق تبدیل می­شود.

راهکار: کارت‌های اعتباریتان را کنار بگذارید. راههایی خلاقانه برای خوشی و تفریح پیدا کنید که با هزینه کردن پول کاری نداشته باشد. تا جایی که می­توانید پس انداز کنار بگذارید و دست از سر آن پول بردارید. سعی کنید مخارج را تا حد امکان از پول باقیمانده در آخر ماه داشته باشید.

7

مرجع:

http://www.keirsey.com/magazine/April%20Issue%2004_Spread.pdf

تهیه و تنظیم:

سرکار خانم آرام آخوندی

عضو دپارتمان ترجمه MBTI خانه توانگری طوبی

اردیبهشت ۱۳۹۴

اشتراک گذاری

WhatsApp
Telegram

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مطالب مرتبط