برونگراها

برونگراها و ۱۰ اشتباهی که ناخواسته مرتکب می شوند (بخش دوم)

در مقاله قبلی به ۵ اشتباه ناخواسته برونگراها اشاره کردیم.

در ادامه به ۵ اشتباه دیگر که ممکن است برونگراها مرتکب شوند خواهیم پرداخت. خوشبختانه ما به صورت مختصر راه حل لازم را ذکر کرده ایم.

۶- هیچگاه به عمق مسائل نمی‌پردازند

کاملا مشخص است که برونگراها علاقه شدید به دیگران دارند. اکثراً افرادی خوش‌مشرب و پرحرف بوده و در صحبت‌هایشان به مسائل عمیق نمی‌پردازند. این مسأله زمانیکه قصد اعتمادسازی بین خود و شریک گفتگویتان دارید اهمیت زیادی پیدا می‌کند. با این حال مراقب باشید چون درونگراها معمولا تمایل زیادی به پرحرفی و صحبت‌های سطحی ندارند. آنها از بذله‌گویی‌های بیش‌ازحد به هیچ‌وجه خوششان نمی‌آید. موقعیت‌هایی پیش می‌آید که باید به مسائل مهمی نظیر جلسات کاری یا مصاحبه‌های شغلی توجه کرد. اگر در چنین جلساتی شروع به بذله‌گویی کنید ممکن است اینگونه تصور شود که شما آنقدرها هم در این موارد جدی نیستید.

چه کار باید بکنید: سعی کنید در گفتگوهایتان به مسائل عمیق و جدی نیز بپردازید. ممکن است برای یک برونگرا این کار به راحتی انجام نشود اما با تمرین مداوم می‌توان این مسیر را هموار ساخت.

۷- نشان‌ندادن خودکفایی خود

برونگراها معمولا کارهایی را انتخاب می‌کنند که در آن با افراد زیادی سروکار داشته باشند و از کارهایی که به تنهایی بخواهند انجام دهند استقبال زیادی نمی‌کنند. آنها دوست دارند هر زمان که ممکن باشد با دیگران همکاری داشته باشند. هرچند این مسأله در مورد مشاغل زیادی دارای اهمیت است، اما موقعیت‌هایی نیز وجود دارد که شما مجبورید استقلال و خودکفایی خود را به نمایش بگذارید. همانطورکه در شغل خود به سطوح بالاتر دست پیدا می‌کنید از شما انتظار می‌رود که مسئولیت‌پذیری بیشتری داشته و از طرف خود و دیگران تصمیمات مستقلی بگیرید. در روابط فردی اگر همواره سعی کنید با دیگران ارتباط برقرار کنید این تصور برای دیگران پیش خواهد آمد که شما فرد «نیازمند» یا «مهرطلبی» هستید.

چه کار باید بکنید: از شیوه درونگراها تقلید کنید. آنها مهارت خاصی در خودکفایی و استقلال رأی دارند. در این خصوص تمرین زیادی کنید. گاهی اوقات فکرکردن در تنهایی به شما این فرصت را می‌دهد که افکار و نظراتتان را از افکار و نظرات دیگران مجزا کنید و طرح‌هایی را ارائه دهید که کاملا مختص به خود شما باشد.

 

۸- بدون آمادگی قبلی عمل کردن

جذاب‌بودن و دارابودن شخصیتی کاریزما صفاتی هستند که باعث ارتقای موقعیت اجتماعی شما می‌شوند. اما هیچگاه بدون برنامه و آمادگی قبلی کاری نکنید. برخی موقعیت‌ها نیازمند آن هستند که مانند درونگراها برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشید بخصوص در مواردی همچون مصاحبه‌های شغلی یا ارائه یک متن رسمی در یک جلسه. حرف ما را باور نمی‌کنید؟ تصور کنید به زمانی برگشته‌اید که طبق برنامه کار نمی‌کردید و هیچ چیز آنطور که باید عمل نمی‌کرد. افراد فارغ از اینکه برونگرا باشند یا درونگرا زمانی اشتباه می‌کنند که خود را برای آینده آماده نکرده‌ باشند.

چه کار باید بکنید: وقتی که نیاز به عکس‌العمل شما باشد، از توانایی برنامه‌ریزی قبلی درونگراها و نیز شخصیت کاریزمای برونگراها استفاده کنید. با این کار هیچگاه در کارهایتان شکست نخواهید خورد.

۹- گوش‌ندادن کافی

فرد برونگرایی که احساس می‌کند نمی‌تواند تأثیر زیادی بر روی دیگران بگذارد به احتمال زیاد کاری می‌کند که دیگران فکر کنند او فرد توانایی است. این مسأله منجر به این می‌شود که شما «هیچگاه دست از حرف‌زدن بر ندارید». در این شرایط اگر چهره جذاب یک فروشنده قهار را به خود بگیرید، برعکس باعث این شده‌اید که طرف مقابلتان هیچ فرصت صحبت‌کردنی نداشته باشد.

چه کار باید بکنید: تمرین کنید که در خلال یک گفتگو گاهی به خود استراحت دهید و طرف مقابلتان نیز فرصت صحبت‌کردن دهید. همیشه برقراری تعادل بین جذاب‌بودن و پرحرف‌بودن به نفع شما خواهد بود، اما در همین حین سعی کنید به صحبت‌های طرف مقابلتان نیز به دقت گوش داده و علاقه اصلی خود را به آن نشان دهید.

۱۰- نشان‌نداندن آسیب‌پذیری خود

تا حالا پیش خود فکر کرده‌اید که یک درونگرا غمگین شود؟ یا حوصله‌اش سر برود؟ و یا اینکه نیمه‌های شب از خواب بپرد و در مورد کارهای نادرستی که در طول روز انجام داده احساس ناراحتی کند؟ اما به محض اینکه از خواب بیدار می‌شوند، همان نقاب آدم خوشحال را به خود می‌زنند، و با ظاهری جذاب و شاد روز خود را شروع می‌کنند. مسأله اینجاست که اگر مردم فکر کنند شما همیشه یک آدم شاد و بی‌غم هستید، زمانیکه به هر دلیلی روزی ناراحت شدید، متعجب شده و یا از دست شما ناراحت می‌شوند.

چه کار باید بکنید: اگر از چیزی ناراحت هستید، ناراحتی خود را ابراز کنید. اگر عصبانی هستید، بگویید که عصبانی هستید. با اقرارکردن به آسیب‌پذیری خود، شما باعث می‌شوید افراد همانگونه که هستند با شما رفتار کنند. همین کار باعث می‌شود دیگران با شما رابطه‌ای عمیق و صادقانه برقرار کنند.

مجتبی کریمی، مدیر سایت IranMBTI و عضو دپارتمان MBTI خانه توانگری

منبع: Truity

اشتراک گذاری

WhatsApp
Telegram

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برونگراها

مطالب مرتبط