از شخصیت شناسی برای ارتباط استفاده کنید( مقاله جدید cpp )

دانش MBTI تیپهای شخصیتی را به ۱۶ دسته تقسیم میکند ، مقاله زیر قصد دارد استفاده های بیشتر این دانش را یادآوری کند

——————————————————————

Picture1

ارتباط برقرار کردن با دیگران از طریق انعطاف پذیری در شیوه رفتاری

بر اساس نظریه یونگ، زمانیکه ما بیداریم یکی از دو کار زیر را انجام می دهیم: جمع آوری اطلاعات (با استفاده از ترجیحات حسی Sensing و شهودی iNtuition) یا تصمیم گیری (با استفاده از ترجیحات تفکری Thinking و احساسی Feeling). این دو کار منجر به ایجاد چهار الگوی رفتاری می شود که نحوه کارکرد ذهن انسان ها را تشریح می کند و عبارتند از : ST، SF، NF و NT. با آگاهی از این مساله که یکی از این چهار الگو، الگوی مورد دلخواه و پسند ماست، سه شیوه متفاوت دیگر نیز وجود دارد که ما می توانیم با تغییردادن و انعطاف دادن شیوه کنونی خود با آن الگوها، ارتباط بهتری را با دیگران برقرار کنیم.

افرادی که شیوه رفتاری حسی و تفکری (ST) را ترجیح می دهند شاید به عنوان افرادی “سخت و خشک” به نظر برسند زیرا علاقه فراوانی به حقایق و رویکرد منطقی و قدم به قدم دارند. آنان تمایل دارند که به مسائل به صورت جزئی و نکته به نکته نگاه کرده و از کلمات شخصی کمی استفاده می کنند. برای سازگاری با شیوه رفتاری شخصی که دارای ترجیحات ST می باشد سعی کنید بر روی مسائل عملی و کاری تمرکز کنید. در گفتگوهایتان با این نوع افراد، از بکاربردن استعاره ها و تمثیل ها بپرهیزید. به جای آن از اصطلاحاتی همچون قدم اول، قدم بعدی و غیره استفاده کرده و جملاتتان را کوتاه و موجز به کار ببرید. همیشه آماده باشید که این نوع اشخاص دانش شما را مورد آزمون قرار دهند (در مورد هر آنچه که در حال صحبت درباره آن هستید). اگر شما دارای ترجیحات ST نیستید همیشه به یاد داشته باشید که افراد ST تمایل خاصی به تمرکز بر روی مسائل شخصی ندارند. به عبارت دیگر، رک، واقع گرا و منطقی باشید.

افرادی که دارای ترجیحات حسی و احساسی (SF) هستند بر روی جنبه شخصی (خودشان و دیگران) حقایق تمرکز داشته و خواهان این هستند که “کمکی عملی به دیگران” ارائه دهند. آنها دوست دارند که در مرحله اول اقدام به ایجاد رابطه کرده و در مورد اینکه چرا مسائل شخصی برایشان مهم است داستان ها خواهند گفت. برای اینکه بتوانید شیوه رفتاری خود را با افراد SF همسان و مشابه نمایید به خاطر داشته باشید که وفاداری و رفاقت برای آنها دارای اهمیت فراوانی است. همزمان با اینکه با آنها اقدام به برقراری رابطه می کنید، سعی کنید رفتاری دوستانه و باز داشته و با دقت به آنها گوش دهید و مهمتر از همه اطلاعاتی عملی و واقعی به آنها ارائه دهید. اگر شما دارای ترجیحات SF نیستید همیشه به یاد داشته باشید که به جنبه های فردی و شخصی ایده ها و عقاید آنها احترام بگذارید.

 skills

افرادی که دارای ترجیحات شهودی و احساسی (NF) هستند تمایل دارند تا بر روی “احتمالات مربوط به افراد” تمرکز داشته باشند. آنها دوست دارند با با واژه ها تصویری خلق کرده و احترام خاصی به ارزش ها قائلند. درحالیکه تصویری کلی از آینده و آنچه که می تواند اتفاق بیافتد را ترسیم می کنند، نگاهی دوراندیشانه به حقایق داشته و خواهان درک مفاهیم هستند. علاقه خاصی به راه انداختن طوفان مغزی Brainstorm با ایده ها داشته و به راحتی از جزئیات و ریزه کاری ها دچار خستگی و کسالت می شوند. اگر NF ها احساس کنند که به ایده ها و عقاید آنها اهمیت داده نمی شود به راحتی می توانند خود را از روند مسائل جدا کنند. اگر شما دارای ترجیحات NF نیستید سعی کنید احتمالات بلندمدت را در نظر گرفته و به یاد داشته باشید که همکاری، همیاری و ادبیات حمایتی برای آنها اهمیت فراوان دارد.

افرادی که الگوی رفتاری شهودی و تفکری (NT) دارند گرایش به تمرکز بر روی “احتمالات مربوط به سیستم ها” دارند. آنان علاقه دارند که سیستم هایی را برای بهره وری بالاتر خلق و یا بازآفرینی کنند. از پیچیدگی، انتقاد و ارزشیابی برای بهبود فرایندها و سیستم ها لذت می برند. زمانیکه نوبت به صحبت درباره چشم اندازها و ایده ها می رسد، NT ها اشخاصی بی پرده و غیرشخصی می شوند. این دسته از افراد شاید ترجیح داشته باشند که “دانش افراد” را به شیوه موقعیتی و واقعی ارائه دهند. اگر شما فردی با شیوه رفتاری NT نیستید سعی کنید تا از انتقادها برداشتی مثبت داشته و آنرا وسیله ای برای بهبود رویه ها قلمداد کنید تا اینکه آنرا توهینی شخصی در نظر بگیرید. اشخاصی که الگوی رفتاری NT دارند از درک چگونگی کارکردن وسایل، احتمالات، ایده ها و نظریه ها لذت می برند. برای تعامل با این افراد، اقدام به ارائه مدل ها کرده و علاقه و میل باطنی خود را نسبت به بحث و گفتگو بر روی احتمالات نشان دهید. همیشه آماده باشید که از نظرات شما در مورد چشم اندازها سوال شود.

مترجم: مهندس مجتبی کریمی- دپارتمان  MBTIخانه توانگری

منبع:CPP Blog

===================================

  1. improve your mbti skills-4 منتشر شد

    ۱۰۱   دانش آموختگان محترم mbti تا آخر هفته فرصت دارید تا پاسختان به سوال زیر بیشتر بخوانید

  2. افزایش بازده در کار تیمی با استفاده از ابزار MBTI

    شناسایی تیپ اصلی MBTI خودتان و پس از آن شناختن تیپ تیمتان یکی از اولین قدم ها در ایجاد گروه های مؤثر و کارآمد بوده و درک اینکه تضادها چگونه می توانند در روابط موجود در گروه ها بوجود بیایند مساله مهمی می باشد که باید به آن توجه خاصی کرد.

  3. دانش نصفه نیمه MBTI ، می تواند چیز خطرناکی باشد( مقاله جدید OPP)

    اگر شما دانش آموخته MBTI هستید، حتما می دانید که ابزار MBTI چقدر می تواند قدرتمند باشد. حتی شاید به چشم خود دیده باشید که این ابزار تا چه حد می تواند در زندگی کاری یک کارمند تأثیری بلندمدت داشته باشد و می دانم که در کنار میلیونها نفر دیگر، به طور قابل توجهی از مفاهیم MBTI در این چند سال بهره برده ام و چشم اندازهای ارزشمند و جدیدی را یافته ام که به من در فائق آمدن بر چالش های مختلف زندگی کمک شایانی کرده است. بنابراین خیلی ناراحت میشوم وقتی که می شنوم برخی از افراد تجربیات جالبی از MBTI نداشته اند.

  4. تفاوت ادراک برونگراها و درونگراها -۱-( مقاله MBTI)

    البته، این نباید با این مسئله اشتباه شود که انسانها نمی توانند تغییر کنند و یا این که به واسطه تایپ شخصیتی و همان حروف، برای آنها محدودیتی ایجاد شود. شما «مسلما» می توانید بر نقاط ضعف تایپ خودتان فائق آیید و می توانید به نقاط قوت تایپ های دیگر هم دسترسی داشته باشید

اشتراک گذاری

WhatsApp
Telegram

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مطالب مرتبط