۱۱ نکته برای سالم‌ماندن در یک محیط کاری مسموم – بخش اول

این حقیقت که بسیاری از افراد در شغل‌هایی که واقعاً دوست ندارند گیر کرده‌اند چیز عجیبی نیست. برای برخی افراد، این مسأله بغرنج‌تر است زیرا محیط کاری آنها به مراتب مسموم‌تر است. خواه مدیرتان آدم بدجنسی‌است، خواه همکار دیوانه‌کننده‌ای دارید و یا سیاست‌های شرکت زننده‌ است یا خیر، به هر حال این موارد چیز جالبی برای شما نمی‌باشند.

رهاکردن بلافاصله کار گزینه مناسبی نمی‌باشد زیرا اول از همه باید یک راه فرار برای خود در نظر گرفته باشید. اگر شما این گزینه را به عنوان آخرین گزینه در نظر گرفته‌اید (حداقل برای الان)، پس زمان آن رسیده که فکری به حال محیط کاری کنونی خود کنید.

مهمترین نصیحتی که می‌توانیم به شما بکنیم این است که مسائل را به هیچ وجه شخصی نکنید و بین موضوعاتی که می‌توانید آنها را تغییر دهید و نمی‌توانید تفاوت قائل شوید. هرگز اجازه ندهید که منفی‌گرایی محیط‌ کار یا افراد آن شما را از میدان به در کند. به فکر هدف والاتر خود و آن چه به خاطر آن کار می‌کنید باشید.

هرگز نگذارید کار مسمومتان از طریق تحمیل منفی‌گرایی به شما چیره شود

در ادامه به ۱۱ نکته مفید برای سالم‌ماندن در یک محیط کاری مسموم اشاره خواهیم کرد:

۱- کارتان را به منزل نبرید

حرف ما را گوش کنید، اگر فهمیده‌اید که محیط کاریتان مسموم و خسته‌کننده است، پس چرا سعی می‌کنید که این انرژی منفی را وارد منزلتان کنید؟ این کار درست مثل این است که در خانه‌تان را باز کنید و بگذارید ابرهای تیره و کثیف وارد فضای شاد منزلتان شود. این کار را نکنید. بگذارید آن فضای منفی در همان محیط کارتان باقی بماند. یک قانون برای خود بگذارید: هیچ وقت در مورد مسائل کاریتان در منزل صحبت نکنید. هیچ وقت ایمیل‌های کاریتان را در منزل چک نکنید. اگر بعضی‌وقتها در منزل ذهنتان به سمت مسائل کاری رفت، سریعا خود را با چیز دیگری مشغول کنید. « از فضای شاد منزلتان محافظت کنید. »

۲- کسی را داشته باشید که بتوانید با او دردودل کنید (البته خارج از اداره!)

اگر بخواهید از نکته شماره ۱ استفاده کنید، باید یک سیستم حمایتی برای خود داشته باشید. با این روش می‌توانید افکار منفی را از ذهن خود دور کرده و بدون اینکه آنرا وارد محیط منزل کنید از شر آنها رها شوید. از دوست مورد اطمینان خود بخواهید که گاهی اوقات اگر دوست دارد با شما هم‌کلام شود. حتی می‌توانید به آنها بفهمانید که نیازی به پاسخشان ندارید، بلکه تنها نیاز به یک محیط امن دارید تا افکار منفی محیط کار را از خود دور کنید.

۳- به دنبال نکات مثبت باشید، هر نکته مثبتی

آیا در موقعیتی قرار دارید که تمام انگیزه خود را از دست داده و اساساً خالی شده‌اید؟ خیلی خوب، این موقعیت بهترین زمان برای تصورکردن و امتحان‌کردن هر نوع نکته مثبت و تمرکزکردن بر آنهاست. شاید این فرصتی باشد برای رشد حرفه‌ای که می‌تواند برای موقعیت آینده‌تان شما را آموزش دهد. از مزایای آن استفاده کرده و به این فکر کنید که این موقعیت چگونه می‌تواند به سکوی پرتابی برای شما تبدیل شود. به دنبال هر روش و نکته مثبتی باشید که شغلتان را مثبت کرده و تنها بر روی آن تمرکز کنید.

۴- یک استراتژی خروج برای خود ایجاد کنید

اصلا برای ما مهم نیست که می‌خواهید در شغل کنونی‌تان دو سال بیشتر بمانید یا دو ماه بیشتر، هنوز می‌توانید برای زمانی که وقت رفتن باشد برای خود یک استراتژی خروج در نظر بگیرید. این کار بدین دلیل مهم است که با انجام چنین روشی به مغز خود سیگنال می‌دهید که هیچ چیز تا ابد باقی نخواهد ماند. با این روش همیشه به خود امید خواهید داد که بالاخره یک روز به موقعیت‌های بهتر و روشن‌تر دست خواهید یافت. به خود یادآوری کنید که برای چه هدفی کار می‌کنید و به جای اینکه در حال حاضر چه اتفاقی می‌افتد قرار است در آینده چه اتفاقی را رقم بزنید.

۵- مرزهای خود را تعریف کنید

این مورد برای خیلی از افراد یک چالش بزرگ به حساب می‌آید. اینکه یاد بگیرید به راحتی «نه» بگویید کار راحتی نیست، اما قول می‌دهیم ارزشش را دارد. مرزها دقیقا مثل وقت ناهار هستند. نه خیلی زود نه خیلی دیر. وقتی که مرخصی هستید سعی نکنید در روزهای آخر هفته و یا وقتی در منزل هستید کار کنید. در این روزها به تلفن هیچ کس علی‌الخصوص رئیستان پاسخ ندهید. مرزها نه تنها سلامتی شما بلکه سلامتی همکارانتان را نیز تضمین می‌کند. شما می‌توانید نمونه‌ای باشید برای دیگران تا نشان دهید که چقدر به سلامت خود اهمیت می‌دهید و کار را در درجه دوم زندگی خود قرار می‌دهید.

این مقاله ادامه دارد….

مجتبی کریمی، مدیر سایت IranMBTI ، دپارتمان MBTI

منبع: Huffington Post

اشتراک گذاری

WhatsApp
Telegram

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مطالب مرتبط