احساسیها یا به اصطلاح ما Feelerها (F) به شدت به تعلقداشتن وابسته هستند. آنها بر اساس افکار و احساسات دیگران تصمیم گرفته و برای مراقبت از احساسات دیگران از خود انرژی میگذارند هر چند شاید ندانند که در حال انجام چنین کاری هستند.
تعارض شیوه تصمیمگیری یک احساسی را برجسته میکند. آنها تحت استرس به تیپ خود بازگشته و به طور کامل بر اساس عواطفشان عمل میکنند. عکسالعمل آنها نسبت به تعارضات میتواند مهربانانه، با نرمخویی و حتی احساساتی باشد – اگر اصلا عکسالعملی وجود داشته باشد. احساسیها دائماً کاری را انجام خواهند داد تا از بروز تعارض جلوگیری کرده و ممکن است برای بازسازی هارمونی و سازگاری مدت زمان زیادی تلاش کنند.
اجازه دهید نگرش یک احساسی نسبت به تعارضات را بیشتر بررسی کرده و ببینیم که یک تعارض کوچک به چه شکل میتواند روابط یک احساسی را بهبود بخشد.
احساسیها و رویارویی
احساسیها به جای مغزشان با دلشان تصمیم میگیرند. آنان دلسوز و مراقب دیگران بوده و به راحتی آسیب میبینند. این صفات منجر به این میشود که از تعارضات همچون طاعون دوری کنند. آنان این کار را میکنند نه به این دلیل که اراده ضعیفی دارند. برعکس، یک احساسی از اختلاف و تعارض دوری میکند صرفا بدین دلیل که میترسد در اوج دعوا و تنازع حرفی بزند که آسیب جبرانناپذیری را به شخصی که برایش مهم است وارد آورد.
همین عقبنشینی میتواند مسألهساز باشد. زمانیکه از آن به عنوان یک تاکتیک تدافعی استفاده میشود، میتواند روند بخشیدن را متوقف کرده و زمانیکه لازم است از آن در هر رابطه سالم استفاده شود، کارکرد خود را از دست بدهد. این کار سه گزینه ارتباطی را برای یک احساسی باقی خواهد گذاشت:
- برای جلوگیری از بروز ناهنجاری و اختلاف روابط را به شدت سطحی کرده و احتمال رویارویی با تنهایی و انزوا در روابط بین فردی را افزایش میدهد
- به خودشان اجازه میدهند تا به یکدیگر بیاحترامی کرده و همین امر منجر به بروز مسائلی در عزتنفس آنان میشود.
- با ناراحتی و رنجش خاطر تسلیم اوضاع میشوند، در این حالت فرد احساسی از دعوا کنارهگیری میکند اما احساس رنجشخاطری از روابطشان در دلش خواهد ماند.
به عبارت دیگر، احساسیها برای بهبود روابط، خوشبختی و احترام به خود نیاز دارند تاحدی برخی از تنازعات را بپذیرند.
تحقیقات در خصوص تنازعات و ارتباطات
مطالعات نشان دادهاند که پرهیز از تعارض یک رفتار کاملا ناهنجار است. درمقابل، آن دسته از افرادی که در تعارضات به شیوهای سازنده شرکت میکنند در اغلب اوقات پیشرفتی را در روابط و رشد فردی خود شاهد خواهند بود. برای مثال:
- بر اساس تحقیقی که در ژورنال روانشناسی بالینی و مشاوره منتشر شد، زوجینی که به تعارضات خود پرداخته و اقدام به برطرفکردن آن میکنند به شکل قابل توجهی نسبت به زوجینی که این کار را نمیکنند احساس رضایت بیشتری دارند.
- بر اساس مطالعهای که در دانشگاههای Buffalo و Georgia انجام شد، این نتیجه حاصل گردید که تعارض تحت برخی شرایط، میتواند رشد و حفظ صمیمیت و رضایت در ازدواج را تسهیل بخشد.
- تحقیقات انجامشده در دانشکده علوم و فنون دانشگاه Baylor تگزاس حاکی از آن است که عقبنشینی در روابط ضعیف و پراسترس بسیار شایعتر بوده و تأثیر منفی بر توانایی زوجین برای حل مشکل خواهد گذاشت.
- تحقیقات دکتر Terri Orbuch نشان داد اهمیت ندادن زوجین به مسائل کوچک و بیاهمیت در روابط منجر به مسائلی بس مهمتر و بزرگتر خواهد شد که حل و فصل آنها به همین سادگیها نخواهد بود. در برخی موارد این مسائل میتواند آغازگر پایان یک رابطه باشد.
آنچه تحقیقات به ما گوشزد میکنند این است که خاتمهدادن به یک رویارویی و تعارض بدترین کاری است که یک احساسی ممکن است انجام دهد. این مساله بدین سبب خطرناک و مخرب است زیرا مانع هرگونه مذاکره شده و امکان تغییر مثبت در روابط را از بین خواهد برد.
حال یک فرد احساسی چگونه میتواند با تعارض در ارتباطاتش کنار بیاید؟
خوب بجنگ
در ادامه با بیان برخی رهنمودها، افرادی با ترجیح احساسی میتواند به خوبی از پس حل مشکلاتشان بر بیایند.
- از مهارتهای دلسوزانه خود استفاده کنید – گوشدادن کلید اصلی برای حل تعارضات است. مطمئن شوید فرد مقابلتان از چه موضعی صحبت میکند و سپس در مورد مشکل موردنظرتان با شیوهای منعطف و محتاطانه صحبت کرده و با داشتن یک چشمانداز و بدون سرزنشکردن (یا پذیرش سرزنشهای غیرضروری) اختلاف نظرهای خود را بررسی کنید.
- وقتی مشکل به اشتراک گذاشته شود، بار آن نصف خواهد شد – به جای اینکه به مشکل به چشم کارزار نبرد بنگرید، سعی کنید نقاط مشترک را پیدا کنید. با استفاده از روش بارش افکار (Brainstorm) ایدههای خود را به اشتراک بگذارید؛ با این کار دو نفرتان احساس خواهید کرد که به مسائل اهمیت داده شده است.
- زمانیکه آرام هستید صحبت کنید – زمانیکه عصبانی هستید و یا احساساتتان در اوج خود قرار دارد هیچگاه اقدام به صحبتکردن نکنید. اگر احساس میکنید تسلطتتان بر روی احساسات را از دست دادهاید، صحبتکردن را به یک روز دیگر موکول کنید.
- چوب لای چرخ یکدیگر نگذارید. خاتمهدادن به یک تعارض زمانیکه هیچ راهحلی برای آن پیدا نشده بدترین کاری است که میتوانید انجام دهید. این کار باعث میشود احساس دشمنی و خصومت فرد مقابل تشدید شده و وضعیت منفی کنونی بدتر شود.
- از انباشتهشدن مسائل جلوگیری کنید. حتی اگر این حالت اتفاق افتاده است که در یک دوره زمانی چند مشکل به طور همزمان رخ دادهاند، باز تنها بر روی یک مسأله تمرکز کنید تا اینکه نهایتا مشکل موردنظر برطرف گردد. اینکه سعی کنید به طور همزمان به همه مسائل بپردازید تنها باعث سردرگمشدن شما شده و مانع از شناسایی مهمترین نقاط ضعف میشود.
مهمتر از همه به یاد داشته باشید که احساسات افراد مخصوص به خودشان است. شما مسئول پاسخهای عاطفی شریکتان نیستید. اگر شخص مقابلتان عصبانی و یا ناراحت است، این مشکل آنهاست و آنها باید مشکلشان را برطرف کنند. شما تنها میتوانید احساسات آنها را مورد ملاحظه قرار دهید ولی مسئولیت آن بر عهده شما نیست. موفق باشید.
مترجم: مجتبی کریمی (عضو دپارتمان MBTI خانه توانگری طوبی)
منبع: سایت Truity