سازگاری

پرسش و پاسخ: کدام تیپ شخصیتی بیشترین سازگاری را در روابط عاشقانه دارد؟

در ادامه پست‌های پرسش و پاسخ به یک سوال مهم می‌رسیم که شاید سوال بسیاری از شما باشد.

با ما همراه باشید.

پرسش: فکر می‌کنم خیلی‌ها بخواهند بدانند که با کدام تیپ شخصیتی می‌توانند زندگی موفقی داشته باشند. من کتاب «همسر مناسب شما» اثر تایگرها را خوانده‌ام. خیلی به من کمک کرد، اما آنها نگفته‌اند که با کدام تیپ می‌توان زندگی شادی را آغاز کرد. مثلا من می‌خواهم بدانم که چه تیپی مناسب یک ENFP است و یک ENFP با چه تیپی بیشترین همخوانی را دارد. لطفا مرا راهنمایی کنید.

 

پاسخ:

سلام دوست عزیز

خیلی‌ها سوال شما را دارند و دوست دارند بدانند که سازگارترین تیپ با آنها چه می‌باشد. در حقیقت مقاله تیپ شخصیتی و سازگاری ما هنوز هم یکی از پرطرفدارترین مقالات است.

پس اگر چنین سوالی این همه طرفدار دارد، چرا هیچ جواب قانع‌کننده‌ای درباره آن وجود ندارد؟ اگر همه دوست دارند بدانند که چه تیپ شخصیتی برای ازدواج مناسب است، پس چرا هنوز به هیچ جوابی نرسیده‌اند؟

خوب، پاسخ به این سوال خیلی راحت است. تیپ شخصیتی در خصوص پیداکردن و پیش‌بینی سازگارترین تیپ کار خاصی نمی‌تواند بکند. بعضی‌اوقات، زوج‌های خوشحال به این دلیل خوشحالند که دقیقا مثل یکدیگرند. زوج‌های دیگر هم به این دلیل خوشحالند که مخالف یکدیگرند. دانشمندان تلاش کردند تا فرمولی ابداع کنند که بتواند پیش‌بینی کند که کدام تیپ شخصیتی رابطه موفقی را با تیپ دیگر برقرار می‌کند – و واقعا تلاش کردند، چون کشف این موضوع می‌توانست به مثابه یک معدن طلا باشد. اما متأسفانه به هیچ نتیجه‌ای دست نیافتند.

مسأله اینجاست که افراد به طور قابل پیش‌بینی همسر آینده خود را بر اساس تیپ شخصیتی خود انتخاب نمی‌کنند. یک ISTJ شاید دوست داشته باشد با یک ISTJ دیگر زندگی کند و شاید یک ISFJ محبوب او باشد. حتی جالب‌تر اینجاست که این ارتباط می‌تواند بین یک ISTJ و ENFP باشد. پس هیچ فرمولی مشخصی برای کشف این موضوع وجود ندارد که چه کسی با چه کسی خوشبخت‌تر خواهد بود.

شما تا حد زیادی جلو هستید چون کتاب تایگرها را خوانده‌اید. این کتاب یکی از بهترین منابع برای بحث تیپ‌ شخصیتی و سازگاری است و اطلاعاتی را راجع به رضایتمندی روابط بین تیپ‌ها مطرح می‌کنند. اما حق با شماست، این کتاب جواب دقیقی به این سوال که چه تیپی با ENFP خوشحالتر خواهد بود را مطرح نکرده است. از شانستان باید بگوییم، که این سوال اصلا جوابی ندارد.

خوب چه کار باید کرد؟ سخت است بگوییم که مبحث تیپ شخصیتی در اکثر حوزه‌های زندگی مفید است، اما زمانیکه نوبت به انتخاب همسر می‌رسد کار خاصی نمی‌تواند برای ما بکند. اما ما چند راه سراغ داریم که می‌تواند برای شما مفید باشد:

۱- تیپ شخصیتی می‌تواند به ما کمک کند که شریک زندگی خوبی برای همسرمان باشیم.

شناخت خود و اینکه از آنچه که هستید راضی باشید، پایه و اساس یک رابطه سالم است. پیش از آنکه با موفقیت بتوانید به شخص دیگری ازدواج کنید، باید در مورد ارزش‌ها، اهداف و اولویت‌های خود دیگاهی کاملا واضح داشته باشید.

کندوکاو در مورد تیپ شخصیتی می‌تواند راه بسیار خوبی برای شناخت خود، اینکه به کدام سو می‌روید و از زندگی چه می‌خواهید باشد.

۲- تیپ شخصیتی می‌تواند به شما کمک کند تا با هر کسی که قصد ازدواج دارید، رابطه خوبی داشته باشید

اصلا مهم نیست که تیپ شخصیتی همسرتان چیست، شما باید خودتان را برای چالش‌های پیش رو آماده کنید. دانستن تیپ شخصیتی می‌تواند به شما کمک کند که برخی مسائل را مدیریت کنید. تیپ شخصیتی این کار را با نشان‌دادن تفاوت‌ها در نحوه فکرکردن، حل مسأله و رویکرد زندگی انجام می‌دهد.

اگر تیپ شخصیتی همسرتان را می‌دانید، به راحتی می‌توانید ارتباطی مؤثر با وی برقرار کنید. همچنین به نحوی شایسته‌تر می‌توانید تفاوت‌های خود را مدیریت کنید بدون اینکه اختلاف‌ها را شخصی کنید.

۳- تیپ شخصیتی می‌تواند به شما در اینکه به دنبال چه کسی می‌گردید کمک کند.

اگرچه هیچ پاسخ دقیق و سریعی در مورد پیداکردن همسر آینده وجود ندارد، اما از تیپ شخصیتی می‌توانید برای تعریف نوع فردی که به دنبالش هستید بهره ببرید. با داشتن دانش سبک‌های شخصیتی، می‌توانید پروفایلی از کسی که ایده‌آل شماست در ذهنتان شکل دهید. این کار باعث می‌شود که اولا بدانید به دنبال چه کسی هستید و ثانیا وقتی او را پیدا کردید سریع بشناسید.

در ادامه سوالاتی را مطرح می‌کنیم که می‌توانید برای شناسایی همسر ایده‌آل از خود بپرسید:

  • آیا به دنبال کسی هستم که اجتماعی‌تر است (E) یا محتاط‌تر و ساکت‌تر (I)؟ آیا به دنبال کسی می‌گردم که دوست دارد دائما در مهمانی باشد یا کسی که هنگام کتاب‌خواندن در یک شب آرام احساس هیجان بیشتری می‌کند؟
  • آیا به دنبال کسی هستم که از بحث‌های پیچیده لذت می‌برد (N) یا کسی که ترجیح می‌دهد در مورد مسائل واقعی و عینی صحبت کند (S)؟ آیا مهم است که همسرم خلاق، هنرمند و آینده‌نگر باشد یا ترجیح می‌دهم فردی سنتی‌تر باشد؟
  • آیا به دنبال کسی هستم که از تفکر منطقی و عادلانه لذت می‌برد (T) یا احساسی‌تر است و به ارزش‌ها اهمیت می‌دهد (F)؟ آیا دوست دارم همسرم کسی باشد که مرا مجبور کند همواره منطقی رفتار کنم یا کسی که مهربان است و از من حمایت می‌کند؟
  • آیا به دنبال کسی هستم که از سبک زندگی منظم و قانونمند خوشش می‌آید (J) یا کسی که خودبخودی است و دوست دارد آزادی عمل داشته باشد (P)؟ آیا مهم است همسرم کسی باشد که درست در لحظه‌ آخر تصمیم به کاری می‌گیرد یا اینکه نظم و ترتیب را به زندگی‌ام بیاورد؟

 

می‌دانیم که کمی مأیوس‌کننده است که بگوییم تیپ شخصیتی نمی‌تواند کمکی به پیش‌بینی همسر آینده شما کند. اگر می‌شد چه می‌شد؟ اما خبر خوب این است که شما هنوز هم می‌توانید از تیپ شخصیتی برای پیداکردن کسی که دوستش دارید و مناسب شماست استفاده کنید – البته اگر زمان و تلاش جداگانه‌ای را مبذول آن کنید.

 

اشتراک گذاری

WhatsApp
Telegram

دیدگاه (7)

  • محسن پاسخ

    سلام
    پس رابطه های مکمل و فعالیت و آینه چطور به دست اومدن؟یعنی تاثیری ندارن؟

    می 24, 2016 در 3:13 ب.ظ
  • شیما پاسخ

    سلام. من طبق جدول روابط سایتiranzehnمتوجه شدم رابطه ی من و همسرم از نوع انتفاع است.
    حال چند سوال دارم؟۱٫اینکه رابطه ی ما از نوع همزادی نیست چه مشکلاتی ایجاد خواهد کرد؟۲٫ اگر روزی ما با همزادهای خود روبه رو شویم تکلیف رابطه ی دو نفره مان چه خواهدشد؟ آیا به خطر می افتد؟ ۳٫آیا امکان دارد که یکی از ما شخصیتش را تغییر دهد تا به همزاد دیگری تبدیل شود؟ اصلا این کار چقدر ضروری است؟ ۴٫آیا ازدواج ما اشتباه بوده است؟

    ژوئن 24, 2016 در 5:25 ب.ظ
    • مجتبی کریمی پاسخ

      دوست عزیز
      مطالب مطرح شده در سایت IranZehn خارج از مطالب و موضوعات استاندارد MBTI بوده و ما تنها به مطالب و موضوعات تأییدشده از سوی مؤسسه CPP پاسخگو هستیم. این سایت از بحث سوشیونیکس استفاده کرده که ما نظری نسبت به آن نداریم.
      موفق باشید.

      ژوئن 26, 2016 در 12:37 ب.ظ
  • هستی پاسخ

    این همه ادم ازدواج کردن والا تستم ندادن خوشبختن فقط اطلاعات میره بالا خودمون تست بدیم ببینیم چکاره ایم

    سپتامبر 21, 2019 در 5:57 ب.ظ
    • ساحل پاسخ

      هرچی آدما بیشتر میدونن بیشترم گند میزنن، توی بی اطلاعی راحت ترو بی دردسر تر میشه انتخاب کرد انگار.

      دسامبر 11, 2019 در 11:48 ب.ظ
  • زهرا پاسخ

    ببخشید یک سوال یکم نا مرتبط من تست شخصیت MBTI رو انجام دادم و نتیجه تست ENFJ شد در حالی که خودم احساس میکنم آدم کاملا درون گرایی هستم یعنی اونقدر روابط اجتماعی خوب در حد بالا ندارم کاملا متوسطه و از یه طرفی تمام سوالا رو واقعا هر جور که نظر واقعیم بود جواب دادم به نظرتون چجوریه این مسئله؟ یعنی من شناخت کافی از خودم ندارم؟

    آوریل 13, 2020 در 12:17 ب.ظ
    • banifazl banifazl پاسخ

      دانشجویان کارگاه‌های MBTI این تجربه را دارند که جواب تست گاهی با تیپ اصلی شخصبتی آنها متفاوت است. زیرا در تست ممکن است به طور ناخودآگاه ذهن منی که تمایل دارد را بزند.
      از سوی دیگر ممکن است تست درست باشد و شما شناخت تازه‌ای از خود پیدا کنید

      آوریل 30, 2020 در 11:17 ب.ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سازگاری

مطالب مرتبط