نحوه تعامل با استادان سخت گیر با استفاده از ابزار MBTI

نحوه تعامل با استادان سخت گیر با استفاده از ابزار MBTI

دلایل متعددی وجود دارد که چرا شما برخی از استادان را “سخت گیر” می دانید. شاید با نقطه نظرات آنها موافق نباشید و یا اینکه از منابعی که آنها استفاده می کنند خوشتان نیاید و یا حتی موضوع درس آنان را دوست نداشته باشید. در اغلب اوقات فارغ از اینکه از شیوه تدریس آنها رضایت ندارید – شاید دلیل این ناخرسندی این باشد که بین شما دو نفر تفاوت هایی در تیپ های شخصیتی وجود داشته باشد.

mbti

در ابتدای امر اجازه بدهید که از تیپ شخصیتی شما شروع کنیم. دو حرف وسط تیپ شخصیتی MBTI شما اطلاعاتی را در مورد سبک یادگیریتان به ما می دهد. به این شیوه که در زیر توضیح خواهیم داد:

اگر دو حرف وسط تیپتان ST (حسی و فکری) است، شاید دوست داشته باشید اطلاعاتی را کسب کنید که عملی بوده و به شیوه ای منطقی و مختصر و مفید ارائه شود. ST ها تمایل دارند که سوالاتی خاص را به شیوه ای غیرشخصی و رسمی بپرسند. هدف آنها از پرسیدن سوالاتشان این است که پرسش هایشان به صورت دقیق و مؤثر پاسخ داده شود.

اگر دو حرف وسط تیپتان SF (حسی و احساسی) است، شاید دوست داشته باشید اطلاعاتی را کسب کنید که مشخص بوده و به شیوه ای گرم و خوشایند ارائه شوند. SF ها دوست دارند که سؤالات مشخص را به شیوه ای ملایم و آرام مطرح کرده و در عوض نیز هدفشان این است که پاسخشان به خوبی و با دقت داده شود.

اگر دو حرف وسط تیپتان NF (شهودی و احساسی) است، شاید دوست داشته باشید اطلاعاتی را کسب کنید که انتزاعی بوده و به شیوه ای گرم و دوستانه ارائه شوند. NF ها تمایل دارند که سوالات تئوریک و نظری را به شیوه ای شخصی پرسیده و در عوض نیز اطلاعات موردنظرشان را با یک دیدگاه شخصی دریافت کنند.

اگر دو حرف وسط تیپتان NT (شهودی و فکری) است، شاید دوست داشته باشید اطلاعاتی را کسب کنید که مفهومی بوده و به شیوه ای منطقی و تحلیلی ارائه شوند. NT ها به پرسیدن سوالات نظری در قالبی غیرشخصی و رسمی علاقه داشته و در مقابل دوست دارند پاسخی تحلیلی، مبسوط و مفهومی دریافت کنند.

درست همانطور که دو حرف وسط تیپ شما مشخص می کنند که شما به چه شیوه ای از آموختن علاقه دارید، این دو حرف نیز در مورد تیپ استادتان مشخص می سازد که وی چه شیوه ای از آموزش را ترجیح می دهد. همانطور که ادامه متن زیر را می خوانید، پیش خود تصور کنید که شما به چه استادی “استاد سخت گیر” می گویید. ببینید که آیا می توانید شیوه آموزشی وی را تشخیص دهید؟

استادانی که دو حرف وسط تیپشان ST است، اغلب افرادی واقع گرا، منطقی و نکته سنج هستند. آنها بیشترین علاقه را به گفتگوهای مستقیم، رک و  بی پرده داشته و به مباحثی که مشخص و منطقی است تمایل زیادی دارند. اینگونه استادان در اغلب اوقات مباحثی نظیر حسابداری، علوم مهندسی و دیگر موضوعاتی را که اسلوب و قوانین مشخصی دارند را تدریس می کنند.

استادانی که دو حرف وسط تیپشان SF است، اکثرا افرادی ریزبین، صریح و مهربان هستند. شیوه تدریس آنها مطلوب و خوشایند بوده و اغلب شامل اطلاعاتی حقیقی و محسوس است که به افراد به شیوه ای عملی کمک می کند. اینگونه استادان اکثرا دروسی مانند پرستاری، علوم آموزشی و یا دیگر مباحثی که خدماتی به دیگران ارائه می دهد را تدریس می کنند.

استادانی که دو حرف وسط تیپشان NF است اغلب اوقات افرادی کاوشگر و محقق بوده و بر روی افراد و تصاویر و مباحث کلی تمرکز و توجه دارند. اکثرا در مورد ایده ها و موقعیت هایی مثبت بحث و گفتگو می کنند که می تواند بر روی افراد اثری سازنده داشته باشد. اینگونه استادان معمولا دروسی همچون زبان های خارجی، روانشانسی و یا دیگر دروسی که بتواند به رشد دیگران کمک کند را تدریس می کنند.

استادانی که دو حرف وسط تیپشان NT است اکثرا افرادی نظریه پرداز، روشنفکر و هدفگرا هستند. علاقه فراوانی به بحث و تدریس در زمینه مفاهیم و نظریات دارند که بتوان به شیوه ای منطقی آنها را تحلیل کرد. اینگونه افراد اکثرا به تدریس مباحثی نظیر علوم سیاسی، که یکی از علوم مشکل بوده، و یا دیگری دروسی که به مسائل پیچیده می پردازد علاقه فراوانی نشان می دهند.

حالا که شیوه یادگیری خود و نیز شیوه آموزش استادتان را پیدا کردید به نکاتی اشاره می کنیم که برای تعامل با استادانی با تیپ های شخصیتی مختلف به دردتان خواهد خورد.

زمانیکه دو حرف وسط تیپ استادتان ST باشد، سعی کنید که به حقایق توجه کرده، منطقی باشید، و از مطلب مورد بحثتان منحرف نشوید. استادان ST معمولا تحت تأثیر بحث های نظری و انتزاعی و نیز مسائل شخصی قرار نمی گیرند و از شاخه ای به شاخه ای دیگر پریدن نیز حواس آنها را پرت نخواهد کرد.

وقتی با استادانی سر و کار دارید که دو حرف وسط تیپشان SF است، سعی کنید به صورت مشخص و دقیق صحبت کرده، با آرامی و خوشرویی رفتار کرده و نیز مطالبتان را به شیوه ای پشت سر هم و ترتیبی ارائه دهید. اینگونه استادان معمولا تحت تأثیر بحث های نظری و شرایط فرضی قرار نگرفته و گفتگوهای چالش بر انگیز نیز آنان را تحریک نخواهد کرد.

هنگامیکه با استادی تعامل دارید که دو حرف وسط تیپش NF است، تلاش کنید که به ایده ها توجه داشته و جنبه های شخصی خود را نیز به وی نشان دهید. توجه داشته باشید که چگونه مطالب متنوع با یکدیگر در ارتباط هستند. حقایق و مسائل منطقی معمولا این گونه استادان را تحریک نکرده و بحث هایی که بیش از حد سیاه و سفید می باشند برای آنان بی معناست.

اگر استاد شما فردی است که دو حرف وسط تیپش NT است، به یاد داشته باشید که بر روی مفاهیم تکیه کرده، و مستقیم بروید سر اصل مطلب و نیز همیشه آماده باشید که با وی وارد بحث و گفتگو شوید. سعی نکنید که در مقابل چنین استادانی از اصطلاحات فنی و پیچیده (نظیر “دقیقا در اینجا می گوید که …” ) یا استدلالات شخصی (نظیر “من احساس می کنم که …” ) استفاده کنید. استادان NT به هیچوجه از تحلیل های احساسی استقبال نخواهند کرد.

در ادامه بحث به یک مثال خواهیم پرداخت. فرض کنید که دو حرف وسط تیپ شما NF و دو حرف وسط تیپ استاد “سختگیر” شما نیز ST است. شما احساس می کنید که استادتان بیش از حد بر روی برگه امتحانیتان حساس شده و با باریک بینی و دقت فراوان آنرا تصحیح می کند. اگر شما با رویکرد یک NF پیش استادتان بروید به احتمال زیاد از ادبیات زیر استفاده خواهید کرد:

استاد من باید با شما صحبت کنم چون احساس سردرگمی و ناراحتی فراوان می کنم. واقعا نهایت تلاشم را کردم. من چهار کلاس دیگر هم دارم و خیلی مطالعه کرده بودم و پیش از این نیز تا به حال از این دست مشکلات نداشتم. واقعا نمی دانم که چرا با من این رفتار را داشته اید؟

خب…. این نوع ادبیات کاملا شخصی، انتزاعی و کلی است و استاد را دچار سردرگمی می کند. باید بگوییم این نوع ادبیات بدترین شیوه ای است که می شود با یک استاد ST برخورد کرد!

حال بیایید نکاتی که در بالا به آن اشاره کردیم را به کار ببریم. شما می بایست از ادبیات زیر استفاده کنید:

در سه امتحان اخیر من نمره های ۸۷، ۸۲ و ۹۳ گرفته ام. فکر کردم که در این امتحان از قبلیها بهتر عمل کرده باشم پس می خواهم بدانم که معیار نمره دهی شما دقیقا چه بوده است. آیا امکان این وجود دارد که هر یک از برگه ها را با هم مرور کنیم و بنده را راهنمایی کنید که چگونه می توانم بهتر عمل کنم؟

بسیار خوب، این شیوه کاملا واقع گرا، منطقی و صریح بوده و بر روی یک مطلب تمرکز دارد.

با انجام دادن کارها به شیوه ای متفاوت و نیز رعایت برخی نکات ریز، می توانید یک استاد “سخت گیر” را به یک استاد “قابل تحمل” تبدیل کنید.

مترجم: مجتبی کریمی عضو دپارتمان MBTI خانه توانگری

منبع: وبلاگ رسمی CPP

اشتراک گذاری

WhatsApp
Telegram

1 دیدگاه

  • MARY پاسخ

    جالب بود. من خودم یک استاد ST هستم و راهکاری که ارائه داده بودید کاملا در مورد من چاره ساز بود!!! ممنون

    می 24, 2014 در 2:39 ب.ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مطالب مرتبط