کارکردها و شیوه‌های یادگیری

ترجیحات تیپ‌های شخصیتی MBTI و رابطه آنها با کارکردها رابطه جالبیست. زیرا نه تنها نشان می‌دهد که ما دوست داریم چه چیزی را یاد بگیریم بلکه چگونگی جمع‌آوری، ارزیابی و استفاده از اطلاعات برای حل مسائل را مشخص می‌کند. درحالیکه ممکن است ما روش‌هایی راحت و مطلوب برای یادگیری داشته باشیم، باید در زمان‌هایی که نیاز است خودمان را به چالش کشیده و فراتر از شیوه‌های عادی عمل کنیم. در این مقاله روش‌های طبیعی یادگیری خود را بهتر شناخته و در عین حال فرصت‌های موجود برای توسعه و رشد روش‌های دیگر یادگیری را شناسایی می‌کنیم.

منطقی-فکری (ST)

افرادی که دارای این دو ترجیح هستند معمولا افرادی عملگرا و جزئی‌نگر هستند. آنها به دنبال دلایل منطقی برای یادگیری اطلاعات ریز و دقیق هستند. شیوه یادگیری مطلوب آنها عبارت است از:

  • دریافت اطلاعات از منابعی که شایستگی و صلاحیت آنها احراز شده است
  • بررسی واقعیت‌های مرتبط به شیوه‌ی منطقی و مرحله به مرحله
  • به خاطر سپردن واقعیت‌های جزئی و سپس بکارگیری آنها در موقعیت‌های عملی و واقعی
  • تجربه‌کردن مثال‌های واقعی بوسیله آزمایشگاه‌، شبیه‌سازی و یا دموها
  • انتقادکردن و مورد سوال قرار دادن برای درک بهتر و شفاف‌سازی مسائل

نکاتی برای رشد

  • از قضاوت‌کردن معلمان و یا ردکردن سریع ایده‌های جدید پرهیز کنید
  • در مورد مدل‌های نظری از طریق ارتباط آنها به تجربیات مرتبط کسب دانش کنید
  • سعی کنید برای مفاهیم، الگو و دسته‌بندی مرتبط ایجاد کنید به جای اینکه مستقیما آنها را به خاطر بسپارید

منطقی-احساسی (SF)

افرادی که دارای دو ترجیح SF هستند، به اطلاعات عملی علاقه داشته و به جای اینکه آنها را به حقایق سخت و غیرقابل‌تغییر ارتباط دهند، اطرفیان و افراد را به چنین اطلاعاتی ربط می‌دهند. بنابراین:

  • ترجیح می‌دهند از مربیان و معلمان پشتیبان کسب علم کنند
  • اطلاعات واقعی را به شیوه‌ای شخصی و مرحله به مرحله یاد می‌گیرند
  • واقعیات را به خاطر سپرده و از آنها برای کمک به دیگران استفاده می‌کنند.
  • مسائل را از طریق تجربه‌کردن آنها در دنیای واقعی و نمونه‌های فردی یاد می‌گیرند.
  • برای تأیید آنچه که یاد گرفته‌اند نیاز به بازخورد و تشویق مثبت دارند

نکاتی برای رشد

  • از سودمندی تحلیل‌های منطقی و دیدگاه انتقادی بهره ببرید
  • مدل‌های نظری و مفاهیم انتزاعی را از طریق ارتباط‌دادن آنها به تجربیات شخصی فرا بگیرید
  • بازخوردهای تصحیحی و بی‌پرده را پذیرفته و این موارد را به عنوان کمکی برای یادگیری بهتر در نظر بگیرید

شهودی-احساسی (NF)

افرادی که دارای دو ترجیح NF هستند تمایل دارند از طریق مساعدت و همکاری اقدام به یادگیری کرده و مفاهیمی که به طور خاص به ارزش‌های شخصی آنها ارتباط داشته باشد را شناسایی کنند. آنها از طریق روش‌های زیر اقدام به یادگیری می‌کنند:

  • ایده‌ها را در یک محیط حمایتی به اشتراک می‌گذارند
  • ایده‌ها و نظریات جامع را با انطباق و مقایسه آنها با گزینه‌های شخصی خود فرا می‌گیرند
  • ایده‌ها را به احتمالاتی که خود و دیگران را مشارکت دهد ارتباط می‌دهند
  • به دنبال بازخورد مثبت و تشویق‌های معتبر هستند
  • دیدگاه‌های دیگران را شناخته و برای حرکت روبه‌جلو به دنبال اتفاق‌نظر می‌گردند

نکاتی برای رشد

  • علاوه بر مفاهیم، سعی کنید بر روی واقعیت‌های دقیق، جزئیات و مراحل عملی مرتبط تمرکز کنید
  • به جای اینکه سعی در حل‌کردن مسأله کنید، «موافقت یا مخالفت» خود را نشان دهید
  • برای ملموس‌ساختن نظریات و درک عمیق‌تر موقعیت‌ها سعی در شناسایی بهتر واقعیات کنید

شهودی-فکری (NT)

افرادی که دو ترجیح NT دارند یادگیرندگانی مستقل هستند که مفاهیم را با یک روش منطقی و هدفمند فرا می‌گیرند. آنها ترجیح می‌دهند:

  • اطلاعات پیچیده را از منابع خبره و هدفدار دریافت کنند
  • ایده‌ها و مفاهیم را به استراتژی‌های بلندمدت و گسترده ارتباط دهند
  • برای گسترش‌ ایده‌های خود در خصوص آنچه که شنیده‌اند به بحث و تبادل نظر و انتقادکردن می‌پردازند
  • به دنبال بازخوردهای عمیق، علمی و تصحیحی هستند

نکاتی برای رشد

  • حقایق، جزئیات و مراحل عملی را با شیوه‌ای منطقی مرتب کرده و سپس مورد ارزیابی قرار دهید.
  • برای یادگیری مفاهیم و ایده‌ها به دنبال کاربردهای واقعی باشید
  • زمانی که قصد ارزیابی ایده‌های دیگران را دارید از یک روش دیپلماتیک بهره ببرید. ممکن است افراد نظرات شما را شخصی کرده و یا مورد سوءتفاهم قرار گیرند

مجتبی کریمی، مدیر سایت IranMBTI و عضو دپارتمان MBTI خانه توانگری

منبع: Psychometrics.com

اشتراک گذاری

WhatsApp
Telegram

دیدگاه (4)

  • الهام مرادی پور پاسخ

    سلام وخسته نباشیداقای کریمی می خولستم اگه بشه مطالبی و مثالهای ملموستر درمورد تیپهای شخصیتی بزارین یه دنیا ممنونم

    آوریل 4, 2016 در 12:39 ق.ظ
  • علی پاسخ

    sp . sj باید نوشته بشه جناب کریمی به جای st , sf

    آوریل 14, 2016 در 2:50 ب.ظ
    • مجتبی کریمی پاسخ

      علی عزیز
      از منظر Keirsey ما چهار مشرب SP، SJ، NT و NF داریم. اما از نظر CPP ما چهار لنز ST – SF – NT – NF داریم.

      آوریل 16, 2016 در 11:17 ق.ظ
      • Mehrab پاسخ

        امکانش هست درمورد خصوصیت های مشترک sf و st هم توضیح بدید

        می 8, 2017 در 9:37 ب.ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مطالب مرتبط